Dla współczesnych dzieci nowe technologie, takie jak komputer czy smartfon, są obecne w ich życiu od urodzenia. Użytkowanie nowych technologii niesie ze sobą wiele zagrożeń, szczególnie jeśli korzystają z nich dzieci bez nadzoru osób dorosłych.
Internet i nowe technologie nie są już niczym nowym. Przeprowadzono wiele badań, jak również analizowano przypadki nadmiernego ich użytkowania przez dzieci i młodzież.
Zagrożenia wynikające z nadmiernego użytkowania nowych technologii przez dzieci:
- Przestymulowanie dziecka (w wyniku nadmiaru bodźców)
- Zaburzenia wzroku
- Zaburzenia uwagi
- Nieprawidłowa postawa
- Zaburzenia emocjonalne
- Brak odróżnienia fikcji od rzeczywistości
- Mała kreatywność
- Zaburzenia przywiązania
- Uzależnienie od tabletu czy telefonu
Naukowcy zalecają, aby czas spędzony z urządzeniem z dostępem do internetu był zależny od wieku:
0 – 2 lat – bez urządzeń
3 – 5 lat – do 1 godz.
6 – 12 lat – do 2 godz.
Pierwszy smartfon dla dziecka zalecany jest od 13 roku życia. Pamiętajmy też, że pierwsze spotkania z nowymi technologiami powinny odbywać się w towarzystwie rodziców. Dlaczego? Otóż dlatego, że w internecie możemy znaleźć szkodliwe materiały.
Co nasze dziecko może znaleźć w sieci?
- Materiały o treści rasistowskiej
- Pornografię
- Cyberprzemoc
- Patostreaming
- Seksting i nudesy
- Uwodzenie dzieci i pedofilię
- Treści propagujące: anoreksję, samobójstwa
Dla rodzica i dziecka
Od najmłodszych lat wraz z użytkowaniem urządzeń powinna iść w parze profilaktyka. Rozmawiajmy z dzieckiem
o tym, co zobaczyło w sieci. Możemy skorzystać z gotowych lekcji uczących bezpiecznych zachowań. W sieci jest duża ilość materiałów dotyczących bezpiecznego użytkowania internetu.
Zachęcam do odwiedzenia stron:
- Platforma Edukacyjna Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę
- Kampania „Mama, tata, tablet”
- Saferinternet.pl
- Sieciaki.pl
- Necio.pl
Znajdziemy tam materiały dla: dzieci, nastolatków, rodziców, nauczycieli.
Wydaje się, że życie bez smartfona, komputera czy tabletu jest dziś niemożliwe. Spróbujmy jednak zrobić sobie „cyfrowy detoks” raz na miesiąc.
Co możemy zrobić zamiast dawać dziecku telefon lub komputer jako rozrywkę?
- gry planszowe – budują relacje rodzinne, trenują motorykę małą,
- kolorowanki – pobudzają wyobraźnię, trenują motorykę małą,
- taniec – daje możliwość ekspresji emocji, rozwija dużą motorykę,
- zabawa w teatr – rozwija umiejętności społeczne i dużą motorykę,
- sport – przedszkolak rozwija się w ruchu,
- wspólne gotowanie – nauka samodzielności i nowych umiejętności, integracja rodzinna,
- wizyta u koleżanki, kolegi – rozwój umiejętności społecznych,
- nauka czegoś nowego, np. szycia, sznurowania butów – nauka samodzielności i nowych umiejętności.
Źródła:
- Dzieci w wirtualnej sieci, broszura Fundacji Edukacji Zdrowotnej i Psychoterapii
- Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, materiały edukacyjne: Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w internecie
- https://edukacja.fdds.pl/course/index.php?categoryid=33
- Kampania „Mama, tata, tablet” http://mamatatatablet.pl/
- Kampania „Chroń dziecko w sieci” http://www.dzieckowsieci.pl/
- Saferinternet.pl
- Sieciaki.pl
- Necio.pl
opracowała
mgr Wioleta Waszczak
psycholog